Het nieuwe jaar is amper uit de startblokken en ik heb een dringende keuze te maken. Die keuze moet ik in amper één maand tijd maken. Godzijdank is het een schrikkeljaar en heb ik één dag meer.
Ik ben in een ontredderde situatie gesukkeld.
Ik vraag me zelfs af of ik nu hetzelfde gevoel ervaar als een kind van wie zijn ouders zullen scheiden? Het lijkt alsof ik nu moet kiezen tussen mama of papa terwijl ik beiden graag zie.
Ik moet een verscheurende keuze maken.
Het probleem is ook dat ik de situatie niet zag aankomen. Het overviel me en ik kon er niets aan doen. Ik kan dus moeilijk boos zijn op mezelf. ‘Den Gerdi’ zit wel met de gebakken peren.
Eind februari moet ik de knoop doorhakken.
Welk besluit neem ik?
Bij zo’n verwarde situatie weet ik dat je er beter over praat.
Ik probeerde het onderwerp aan te kaarten bij mijn vrouw, maar ze antwoordde totaal naast de kwestie.
Dan maar proberen aan de praat te geraken bij iemand anders, dacht ik.
Wat een geluk dat WhatsApp bestaat.
[1/2 20:11] Ik: Dag Guy, hoorde je dat nieuws van Hamilton en Ferrari?
[1/2 21:21] Guy: Jips
[1/2 21:22] Guy: Dat wordt spannend
[1/2 21:22] Ik: Idd… Dit seizoen heeft daarmee ‘een kantje’
[1/2 21:23] Guy: Denk dat dat nog vonken zal geven met z’n nieuwe teamgenoot.
[1/2 21:24] Ik: Ja we zullen het in de gaten houden
[1/2 21:38] Guy: Idd tis niet lange meer hè 🏁🏎️
Bij mijn buurman moest ik eigenlijk niet aankloppen voor een therapeutisch gesprek. Hij is een Max-fan en hij had vermoedelijk ook wat leedvermaak.
Maar welke richting moet ik uit?
De vraag ‘wie zie ik het liefst: Hamilton of Mercedes’, spookt steeds weer door mijn hoofd.
Dat is mijn februari-dilemma.
Mijn sympathie voor Hamilton is na de laatste lap in Abu Dhabi 2021 nog groter geworden. Sindsdien zoek ik in elk camerabeeld naar de gele helm van Louis in één van de silberpfeile.
Maar wat mogen we nu verwachten van hem tijdens zijn laatste seizoen in de Mercedes-renstal? Zal mijn F1-idool zich schijnheilig gedragen en er een listige strategie op na houden? Supporter ik nog voor iemand waarvan zijn gedachten al op een andere plaats zitten?
Ik ben ook sterk verbonden met het merk Mercedes. Sedert het midden van de jaren 1990 rij ik telkens met het nieuwe model van een break met een ster op zijn snoet. Bij elke verandering nam ik telkens een foto van de wagen alvorens ik die voor goed verliet. Een trouwe vriend leg ik graag vast op de gevoelige plaat.
Maar onderstaand artikel uit het Mercedes-boekje schoot in mijn verkeerd keelgat:

De Duitse constructeur legt blijkbaar liever de focus op de ervaring van de individuele bestuurder i.p.v. iets af te werken voor een grote groep van klanten.
Dus schreef ik een bericht aan de auteur van het artikel, die ik op LinkedIn kon vinden:
“Geachte heer Khan,
Ik heb in het laatste Belgische Mercedes me Magazine nr. 368, uw artikel “Hey Sajjad, Hoe worden uw auto’s intelligent?” pag. 82, gelezen.
Het spijt me, maar het artikel frustreert me.
U maakt progressie met geavanceerde functies, wat ik waardeer. U hebt het over “de beste software tot nu toe” en die lijkt zich te richten op individuen… Maar weet u dat de groep Vlaamstalige Belgen de Nederlandse Linguatronic moet gebruiken in ons Comand Online systeem?
Zelfs de best sprekende Vlamingen kunnen de spraakherkenning niet gebruiken. Dit is een fundamenteel probleem. We missen Vlaams.
Om dit probleem op te lossen, gebruik ik nu de hele tijd Android Auto. De spraakherkenning is goed… Maar er zijn zoveel kleine problemen dat updates echt nodig zijn: Android Auto kan bijvoorbeeld niet gecombineerd worden met de DAB-radio. Als je het juiste TuneIn radiokanaal hebt door middel van een spraakcommando, speelt de app niet automatisch – je moet nog op de afspeelknop drukken… En kunt u alstublieft een Bluetooth-verbinding beschikbaar maken voor Android Auto, zodat we niet elke rit de USB-kabel hoeven aan te sluiten.
Ik denk dat het kleine en aanvaardbare verzoeken zijn, om de software in de bestaande auto’s beter te maken.
De lokale ondersteuning kan ons niet helpen… De oplossing moet uit Duitsland komen.“
(Nederlandse vertaling van een LinkedIn bericht van 11 augustus 2021 aan Sajjad Khan)
Van Sajjad Khan kreeg ik nooit antwoord.
Volgens zijn LinkedIn-profiel heeft hij Mercedes verlaten eind augustus 2021.
Sajjad Khan verliet dus Mercedes 14 dagen na het versturen van mijn bericht naar hem.
Werd hij door mijn bericht op staande voet ontslagen?
Sorry Sajjad, eigen schuld, dikke bult. U moet maar niet zo hoog oplopen met jouw software… En trouwens nu nog altijd floept de snelheid in de wagen na de beëindiging van een snelheidsbeperking automatisch naar het 90 km/u van Wallonië, terwijl in Vlaanderen de standaardsnelheid al jaren 70 km/u is. Vlamingen worden opnieuw vergeten.
Zou ik de volgende keer niet beter de Mercedes-traditie breken en gaan voor een Chinese BYD (Build Your Dreams). Ik droom er immers al langer van dat een dure GPS, met zijn spraakherkenning goed zou werken. Die Chinezen spioneren tenminste en weten wat we in Vlaanderen nodig hebben.
En komt het West-Vlaams niet snel in de BYD dan vragen we desnoods een tussenkomst van Filip De Winter. Als het hem bij de Chinezen al lukt met maskertjes voor ons mondje, moet het hem ook lukken met de spraakherkenning uit ons mondje.
Maar die Mercedes-wagens marcheren zo goed. Zelden een motorprobleem en ze hebben een goede wegligging. Dat laatste mocht ik in juni 2014 in Hannover ervaren op het testcircuit van de Allgemeine Deutsche Automobil-Club (ADAC), wat we ook kennen van de pechbijstand. Ik mocht er meerijden in een Mercedes-Benz C 63 AMG Break.
Ik denk dat ik vandaag, op Valentijnsdag, de oplossing heb gevonden voor mijn dilemma.
Ook supporteren voor Lando Norris!
De sympathie voor hem borrelde al op tijdens het afgelopen F1-seizoen.
Lando heeft een Vlaamse moeder en zijn McLaren heeft een Mercedes-motor.
Toch een mooi compromis, hé?
Vraag is nu nog wat ik moet doen met mijn petje van 60 euro dat ik slechts één weekend zal gedragen hebben.
