Er valt me wat op…
Een handelaar beschouwt een boekhouder als intellectueel superieur aan hem.
Ze geloven hem blindelings, met hun ogen toe.
Zoals in elke stiel heb je knappe koppen en héle knappe koppen. Dus ook bij boekhouders.
Bij advocaten doet iedereen er automatisch nog een categorie bij: de listige… slim op een sluwe manier.
Wel, ik kan je verzekeren: er bestaan ook listige boekhouders.
Je hebt ook boekhouders die advies geven over zaken waar ze niets van kennen… bv. softwaretoepassingen: “ik gebruik dat … ik zou dat ook nemen.”
Als hun advies daar stopt, dan weet je het wel.
Het komt echter niet in het hoofd van een handelaar om te twijfelen aan zijn vertrouwenspersoon.
Beter is om altijd deze drie vragen te stellen:
• wie zegt (adviseert) wat?
• waarom zegt hij dat?
• en vooral: wat zegt hij níét?
Decennialang heb ik twee groepen boekhouders gezien:
• zij die zelf elke factuur willen inboeken;
• en zij die hun klanten alles laten inboeken.
De eerste groep verdedigde zich met: ‘anders moeten we te veel corrigeren en is het meer werk en dus duurder.‘
Hun businessmodel draait rond tijd: hoeveel facturen kunnen er per medewerker ingebracht worden?
De tweede groep stuurt bij, helpt met de aangiftes en verzorgt de eindejaarboekingen.
Hun groei steunt vooral op advies, waardoor ze meer klanten aankunnen.
Vooral de eerste groep maakt nu een grote bocht.
Hun businessmodel komt door het PEPPOL-verhaal onder druk te staan.
E-facturen zijn immers meteen digitaal beschikbaar en quasi automatisch geboekt. Hun inputwerk vermindert drastisch. Theoretisch zouden dan ook jouw kosten moeten dalen.
En daar zitten de listige: Ze verbergen het gemak en zoeken constant naar nieuwe inkomstenbronnen.
Zelfs meer, ze grijpen het PEPPOL-momentum om klanten met handen en voeten te binden.
Ze gaan in jou plaats abonnementen aan om bijv. de bankverrichtingen binnen te halen. Terwijl jij dit gratis kon.
Hun Clearfacts-, Billtobox- of Billit-portaal – ooit bedacht om PDF-bestanden te ontvangen – wordt nu gebruikt om nóg minder tijd te verliezen en de klant nog meer te binden.
M.a.w. ze hebben liever dat je niet meer in hun kantoor passeert en dat je netjes in de pas loopt van hun software-engagementen.
Zijn deze boekhouders lui? Nee.
Ze steken alvast zo weinig mogelijk zelf de handen uit de mouwen. Ze doen gewoon niets te veel.
Je herkent ze ook makkelijk als je jezelf hoort denken: “wat zou hij nu weer vergeten zijn?”.
Toch zegt elke handelaar over zijn boekhouder: “maar ’t is ne goeie, hoor”.
Alleen voegen ze er vaak meteen aan toe: “hij is juist een beetje aan de dure kant.”
Ze doen niets dat niet aangerekend kan worden.
Niet-factureerbare uren? Worden vermeden.
In hun timesheet-programma registreren ze elke kleinigheid en dat verschijnt vrolijk op jouw kostennota.
Het eerlijk doorrekenen van kosten is vervangen door een puur commerciële aanpak.
Bij deze boekhouders is de ziel weg uit hun beroep.
Boekhouders die jou pushen naar hun software, horen quasi zeker bij die eerste groep. Ze zitten in een transitiefase.
Sommigen willen de transitie niet maken en laten zich liever overnemen.
Hoe dan ook, boekhouders en ‘hun’ automatisering staan niet op de eerste plaats. Boekhouding is het logische gevolg van het feit dat jij handel drijft.
Volg niet het advies om het zwak – al te vlug ingebakken – factuurprogrammaatje van het boekhoudersportaal te gebruiken.
Automatiseer vooral jouw eigen bedrijfsnoden!
Beter is om samen te werken met een boekhouder die jouw visie volgt. Jou motiveert en vrijheid geeft. Verwacht van hem wel een kritische reflectie op jouw visie. Laat hem waken over een goede gegevensuitwisseling. Pas dan kan hij de gevolgde koers volgen en dobber je niet zomaar op een woelige zee.
Als je als ondernemer jouw boekhouder nog maar één keer per jaar ziet – in functie van zijn businessmodel – dan zit er toch iets fout. Dan hoef je niet verbaasd te zijn dat je te laat bent om bij te sturen.
Betaal vooral voor het advies.
Ik gebruik nog een metafoor om het je goed duidelijk te maken:
De listige boekhouders stellen voor om taxichauffeur te zijn en figuurlijk met ‘jou rond te rijden’.
En taxichauffeurs spelen wel eens met het tellertje. 😉
Beter is om zelf het stuur goed vast te houden en zelf jouw weg te kiezen.

P.S.: Ben jij boekhouder en je voelt je in het nauw van dure, sterk reclame makende softwarebedrijven, waarvan we allemaal weten ‘dat er een reukje aan zit’, neem dan contact op.
Wij hebben een compleet aanbod.
… En waarvan Donald Muylle zou zeggen: “Echt Belgisch, tegen een heel sssccherpe prijs”.